- | | symbolizuje rozum (vědomé záměry snícího) a současně podvědomé impulsy (pud sebezáchovy, sexualita a podobně) |
- | | zvířecí: vztahuje se k živočišným vlastnostem snícího a k pudovým personifikacím |
- | | změněné tvary hlav zvířat, useknuté hlavy zvířat: postupná proměna a zánik pudových složek, které se vztahují k příslušnému zvířeti |
- | | člověk se zvířecí či ptačí hlavou: pokud je schopen se proměňovat ze zvířete v člověka a naopak, pak je to jednoznačně výjimečný fenomén ze světa therianthropů*22 a zvířecích duchů, fenomén prožívaný šamany přírodních národů (viz archetyp Témata zničení světa) |
- | | neandrtálce či jiného podobného tvora: primitivní rozum, který je napojen převážně na podvědomé impulsy |
- | | dospělého na dětském těle: příliš mnoho rozumu a málo citu |
- | | dítěti upadne hlava: nevědomí upozorňuje snícího, aby přestal používat pouze rozumovou část a více se věnoval citům vystupujícím z nitra |
- | | velká hlava: rozum a podvědomé impulsy (pud sebezáchovy, sexualita a podobně) mohou na jednu stranu zaručit majetkový vzestup, ale na druhou stranu citová nedostatečnost vzápětí může způsobit vážné emoční problémy |
- | | holá hlava: viz holohlavý |
- | | klobouk na hlavě: sexuální symbol (viz klobouk ) |
- | | čepice na hlavě: viz čepice |
- | | díra v hlavě: neustávající a stále silnější myšlenky na sexuální ukájení |
- | | ďábla: noření se do nitra přineslo své ovoce a personifikované zlo vystoupilo z hlubin nevědomí; více viz ďábel a archetyp Stín |
- | | chránit si hlavu před deštěm: většinou obrana před city a snaha o zachování závadného rozumového jednání; další podrobnosti a možnosti výkladu viz déšť |
- | | vše nesené nad hlavou stojí nad rozumem, tedy nelze to pochopit pouze rozumem, ale k pochopení je třeba použít více citu a hlavně intuici*64 |
- | | bolest hlavy: bloudění od myšlenky k myšlence, neustále ve stejném rozumovém schématu (nejúčinnější pomocí je vyprázdnit mysl a nechat do ní vplynout city) |
- | | s parukou: protože vlasy na hlavě se vztahují k sexualitě, paruka na hlavě je falešnou sexualitou vystavovanou na odiv druhým |
- | | načesaná hlava: uměle vyzdvihovaná sexualita a nabubřelé ego |
- | | hmyz sedící na hlavě či létající kolem hlavy: dotěrné myšlenky |
- | | sypat lidem něco na hlavy: snaha zastínit rozumovou část jednání |
- | | mýt si hlavu: očista mysli od všeho pudového, třídění balastu myšlenek pomocí citu (voda) |
- | | hlava je terčem útoků: nevědomí odebírá rozumové a logické schopnosti a snaží se snícího přivést k intuitivnímu chápání; když po útoku na hlavu přichází ztráta vědomí, pak se jedná o zážitek složitého procesu, jenž je podrobně popsán v archetypu UFO iniciační obřady |
- | | zranit někoho na hlavě či vidět nebo mít zranění na hlavě: zmenšující se moc rozumu (vědomé záměry snícího) a podvědomých impulsů ve prospěch probouzejících se citů |
- | | údery do hlavy (cítit i vidět): mají za úkol oslabit převažující rozumové jednání a posílit citové prožívání; údery nabourávají ješitnost a pýchu, současně narušují nevědomé záměry pudových složek snícího |
- | | krvácející: ubývání rozumové složky v jednání snícího |
- | | dostat kamenem do hlavy: rada nevědomí, aby snící opustil zažitý stereotyp rozumového uvažování a věnoval se více citům |
- | | trefit někoho kamenem do hlavy: snící se svými akcemi snaží násilně měnit vědomí jiných lidí a neuvědomuje si tragický omyl, který mu přinese za čas odplatu za sémě, které právě házením kamenů zasel; snící by se měl naučit ovládat hněv a nalézt soucit ve svém srdci |
- | | hlavu trefí sněhová koule: sněhová koule symbolizuje myšlenku, která se nezabývá materiálním světem ani city, ale patří k duchovním ideálům, proto zásah sněhovou koulí symbolizuje alespoň chvilkovou výměnu materialistických myšlenek za duchovní |
- | | se bořit hlavou do měkkých materiálů: zážitek perinatálního vývoje; viz archetyp Bazální perinatální matrice |
- | | bezhlavé tělo: nejčastěji zážitek složitého perinatálního procesu; viz archetyp Bazální perinatální matrice |
- | | proměna barvy hlavy: většinou se týká procesu sjednocování protikladů a objevování citové roviny, změny barev mohou o procesu napovědět více (viz barva ); častý obraz archetypu Anima - Animus |
- | | skákat z výšek po hlavě dolů: zkouška odvahy snícího a vnitřní iniciace velice podobná praktikám některých přírodních národů |
- | | někdo (většinou lékař či lékařka) pohne hlavou snícího a odstraní blok v páteři: citový animus (citová anima) nastoluje opětovnou rovnováhu mezi rozumem a city |
- | | hlava zabalená v hadrech: patří k těm, kteří se pro vyšší ideály vzdali materiálních požitků hmotného světa; často je takto oblečen opomíjený citový animus ve snech žen a opomíjená citová anima ve snech mužů (častý obraz archetypu Anima - Animus) |
- | | mimozemšťana: pokud snící vidí podrobnosti či dokonce její anatomický obraz, pak symbolizuje asimilaci vyšším principem, ale pokud snící útočí, pak se z nevědomosti brání vesměs kladnému procesu (více v archetypu UFO iniciační obřady) |
- | | vyšetřování hlavy: je stejně jako vyšetřování pohlavních orgánů častou součástí archetypu UFO iniciační obřady |
- | | vidět někoho hlavou dolů, být sám hlavou dolů: snící se snaží převrátit stávající stav a rozumem ovládnout pudy, ovšem bez vysoké disciplíny a bez přítomnosti posílené citové složky mu hrozí nebezpečný pád do ještě větších závislostí |
- | | hlava - socha: ideje vztahující se k osobnosti, jejíž podoba je vtisknuta soše; pokud je to socha neznámé osoby, pak jsou to všeobecné ideje |
- | | točící se hlava: předzvěst změněného stavu vědomí (ale pozor změna stavu vědomí může snícího přivést nejen do vyšších světů, ale i do světů plných utrpení a bolesti) |
- | | cvičit stoj na hlavě nebo provádět podobná cvičení: do nižších čaker*28 se pomalu vpouští světlo vědomí |
- | | dítě hladící snícího po hlavě: požehnání |
- | | létat nad hlavami lidí: vzestup snícího na duchovní rovinu velice zle ponese právě ta část jeho duše, která zůstala dole (city a pudy), proto by se měl snící připravit na pokus lidí stáhnout jej zpět |
- | | jogínská cvičení dotýkající se hlavy: je zcela zákonité, že cvičení prováděná v denním vědomí se promítnou i do snů (podle tibetských pramenů je praktikování duchovních cvičení ve snu devětkrát účinnější než stejná praxe v denním vědomí) |
- | | setnutí hlavy snícího: osobnost je aktem stětí na chvíli připravena o svoji nejdůležitější oporu – o rozum, aby snící zkusil v okamžiku „neexistence“ najít pravou podstatu bytí, svou skutečnou individualitu; příprava na mystickou smrt*79, v níž definitivně zmírá ego (více o fenoménu smrti setnutím hlavy v archetypu Pozornost) |
- | | mít hlavu v klíně jiného člověka: jen pokud je to šťastné spočinutí v nemyšlení, pak snící zažívá jeden z vysokých duchovních stavů (viz archetyp Modrý stařec, sen 13) |
- | | povalující se lidské hlavy: velice kladný sen, neboť upjatý rozum, který patřil pyšné osobnosti, je konečně nahrazen citem a intuicí*64 |
- | | zvednout zvíře vysoko nad hlavu na znamení vítězství: drtivá porážka pudové části vlastní bytosti, (podobnost s řeckým Heraklem a jeho vítězstvím nad Antaiosem, synem bohyně země Gaie, není náhodná – viz archetyp Hrdina) |
- | | motýl s lidskou hlavou: ukázka proměny do duchovního stavu |
- | | stínat hlavy druhých, většinou pouhou myšlenkou (velice podobné české pověsti O Bruncvíkovi*43): rozum je definitivně poražen, nyní nastává intuitivní proces poznávání vlastní božské podstaty |